Wat leert de Bijbel echt?

Wat leert de Bijbel echt? Deze videoreclame al gezien op de website van Jehovah’s Getuigen? Wat leert de Bijbel echt?

Alweer een gelikt filmpje vanuit het wachttorengenootschap (WTG). Mooi gemaakt, slechts 3 minuten lang en er wordt veel op Bijbel teksten gewezen. Daar is toch niks mis mee?

Misleidende boodschap Jehovah’s Getuigen

Helaas wel. Veel zelfs, want wat er gebeurt is zeer misleidend. Mensen die zich aangesproken voelen door de boodschap en inderdaad antwoorden willen krijgen uit de Bijbel, vragen wellicht online de bijbelstudie aan die wordt aangeboden. “Jehovah’s Getuigen willen u helpen de Bijbel te onderzoeken”, wordt er namelijk gezegd. En daarna gaat het fout. Heel erg fout! Het “helpen de Bijbel onderzoeken” is absoluut een verkeerde weergave van wat er gaat volgen.

Wat leert de Bijbel echt?

Wat leert de Bijbel echt?De nieuwe student denkt namelijk dat er bij de cursus, gegeven door een Jehovah Getuige die hem of haar bezoekt, de Bijbel het middelpunt is. Dat beeld wordt ook inderdaad zo opgeroepen, maar de praktijk is anders. Er wordt namelijk direct gestart met een boekje (en dus niet met de Bijbel zelf), waarschijnlijk “Wat leert de Bijbel echt?” Aangezien velen het niet vreemd vinden om een cursus te doen met behulp van een boekje, dat zijn we nu eenmaal zo gewend, wordt er niet geprotesteerd en aan de cursus begonnen. Nogmaals denkend dat wat er verteld wordt ook echt zo in de Bijbel staat. De titel van het boekje versterkt dat idee. De enige juiste titel is bijna hetzelfde: Wat leert de Bijbel echt niet?

Soepel meegenomen in de nieuwe leer

Eenmaal in het boek begonnen, wordt de gedachte dat wat men leert ook in de Bijbel staat, flink versterkt. Er worden heel veel bijbelteksten genoemd, kunstig verpakt in nog veel meer tekst van de schrijvers van het wachttorengenootschap. Die zijn er op gericht om de eigen leer in het boekje uiteen te zetten en doen dat op een geraffineerde wijze. Het lopende verhaal wordt voorzien van bijbelteksten om de leringen te ondersteunen. De ongeoefende student wordt soepel meegenomen in de nieuwe leer, die van het WTG wel te verstaan. Van enige scherpte of het wel klopt wat geleerd wordt en wat bijvoorbeeld de context is waarin genoemde bijbelteksten staan, is geen sprake (meer).

De bril van het wachttorengenootschap

De Bijbel zelf wordt bij deze cursus steeds minder belangrijk, het verhaal van het wachttorengenootschap daarentegen steeds meer! Dat bestempel ik als heel erg fout! De leringen van het WTG zijn namelijk aantoonbaar anders dan wat de Bijbel leert. Om dat te leren moet de Bijbel open en bestudeerd worden zónder door de “bril van het wachttorengenootschap” (vertroebeld beeld) te hoeven kijken. Vraag oprecht aan de Here Jezus Christus of Hij je Gods Woord wilt openbaren. Sluit het WTG-boekje, open de Bijbel. Het kost enige moeite en tijd, maar het is absoluut de moeite waard. Dan leer je via de Bijbel Hem (Christus) kennen en niet het WTG, want die wijst op zichzelf, zo zal blijken als men verder gaat op de weg om een Jehovah Getuige te worden.

Antwoorden op de levensvragen

Dus als iemand antwoorden wil op de levensvragen stap dan niet in deze mooi opgezette val. Het ziet er in het begin fraai uit, maar de nasmaak zal zeer bitter zijn. In plaats van goed te leren hoe het zit, wordt iemand totaal de verkeerde kant opgestuurd. Anders gezegd: de organisatie van Jehovah’s Getuigen verkondigt onwaarheden; ook wel leugens genoemd. Weer van die bitter nasmaak af komen kost de nodige inspanningen en problemen. In ieder geval zonde van de tijd.

Bezint eer gij begint!


Wat leert de Bijbel echt?

Wat leert de Bijbel echt?

19 Reacties

  1. Chris 29/05/2021
  2. Chris 29/05/2021
    • Wachttorenkijker 30/05/2021
  3. Pingback: waakzaamheid en oprechtheid in de leer van de bijbel – HOE kan ik voor altijd leven 18/02/2020
  4. Frits van Pelt 19/08/2018
  5. Jim Coert 05/05/2017
  6. Frans Cobben in Halsteren 28/08/2016
  7. Jan R 27/04/2014
  8. Wachttorenkijker 08/01/2014
  9. Laura 08/01/2014
    • Patricia 05/10/2019
    • Freek doldersum 10/10/2019
  10. John van Beem 29/11/2013
  11. Jan Hoekstra 24/11/2013
  12. Olivier 23/11/2013
  13. E. van der Klift 23/11/2013
    • Jim 21/05/2018
  14. E. van der Klift 23/11/2013
  15. E. van der Klift 23/11/2013
    • Wachttorenkijker 23/11/2013

Geef een reactie

Translate »