Dagblad Trouw: Nieuwe strategie Jehova Getuigen

Nieuwe strategie Jehova Getuigen

Jehova’s Getuigen prediken sinds kort ook op treinstations. De nieuwe strategie is minder confronterend dan langs de deuren gaan, en volgens de eerste cijfers ook effectiever. Op Utrecht Centraal slijten ze meer boekjes dan in de rest van de stad.” Nieuwe strategie Jehova Getuigen

Aldus Dagblad Trouw (14-7-2014)

In feite is er weer niks nieuws onder de zon. 35 jaar terug stonden de JG al volop op het station, zeker in de grote steden. Het middel is nu weer opgepoetst. Zoals het vaak in de marketing gaat: nieuw jasje om oud product. Er moet verkocht worden. Tegenwoordig gaat de verspreiding onder de noemer “vrijwillige bijdrage”, want van het woord verkoop is men al een tijd af. In steeds meer landen kreeg men problemen met de belastingdienst. Logisch, want de JG kopen materiaal in, voegen daar “iets” aan toe en verkopen dit dan. Het is gewoon een bedrijf. Nieuwe strategie Jehova Getuigen

Giften niet opgeven aan belasting

Nu er – nadat daar om gevraagd, danwel op gewezen is – giften als vrijwillige bijdrage binnenkomen voor de lectuur die men meegeeft, hoeft men dat niet op te geven aan de belastingdienst. Het is de bedoeling dat de JG de ontvangen giften – eventueel aangevuld door henzelf als het bedrag niet genoeg is – doorgeven aan de organisatie; ook uiteraard weer als gift en derhalve niet aan de belastingregels voor wederverkopers en bedrijven onderhevig. Nieuwe strategie Jehova Getuigen

Bedrijfsmodel Jehovah’s Getuigen zit slim in elkaar

Het bedrijfsmodel van Jehova Getuigen zit wel heel slim in elkaar; dat moet ik toegeven. Wie wil niet zo’n bedrijf? Ga maar na: wereldwijde handel, weinig belasting betalen, in veel landen gesubsidieerd, door leden betaalde gebouwen officieel van organisatie, medewerkers die al hun eigen kosten rondom de verkoop van een grote stroom producten betalen. Bijna iedereen krijgt geen enkele beloning. Slechts weinigen krijgen kost en inwoning en een beetje zakgeld. Bedenk dat het overgrote deel van die producten op voorhand afgenomen en betaald (uiteraard als gift…) worden door de leden zelf, die ze vervolgens maar moeten zien kwijt te raken aan het publiek. Ongebruikt materiaal kan niet worden teruggegeven.

Jehovah’s Getuigen is gewoon een wereldwijd opererend bedrijf. Het wachttorengenootschap maakt slim gebruik van de dekmantel religie. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Scientology Church.

Nieuwe strategie Jehova Getuigen

8 reacties

  1. Dirk Meijer 19/06/2016
  2. Margriet 15/07/2016
    • Coop 28/12/2016
    • Hermine Snijder 09/02/2018
  3. Gré Stroet 21/07/2017
  4. Marco Heringa 22/08/2017
  5. Gj walters 05/10/2018
    • Wachttorenkijker 06/10/2018

Voeg uw reactie toe

Translate »