Ex Jehovah Getuige Moshe Sassoon vertelt

Ex Jehovah Getuige Moshe Sassoon vertelt. Hij belde mij en vertelde zijn aangrijpende verhaal, vanuit zijn hart. Ik luisterde naar zijn “geknakte” stem, waarin het verdriet over wat hij mee moet maken m.b.t. Jehovah’s Getuigen (JG), te horen was. Dat hij leidt aan depressiviteit, zoals hij liet weten, is heel goed te begrijpen. Een zwakke gezondheid, wachtend op twee zware operaties en dan ook nog gemeden worden door zijn twee broers, die als Jehovah’s Getuige hem niet eens willen groeten omdat hij in 1986 uitgesloten is. Familie die hij ruim meer dan normaal gesteund heeft. Waar hij altijd goed voor geweest is. Die hij eigenhandig uit de shit getrokken heeft. Als die je zo als een baksteen laat vallen, omdat men liever een keiharde organisatie volgt dan eigen vlees en bloed, is een zware aanslag op iemands bestaan. In ieder geval op dat van Moshe. Hij leidt er onder.

Dit kan een mens amper dragen. Het is niet nogal niks wat hem overkomen is en waar hij nu ook nog tegen aan loopt. De wijze waarop kort geleden zijn enige dochter door de JG behandeld is, zit hem hoog. Het doet hem hoorbaar zeer. En ook de respectloze manier waarop Jehovah’s Getuigen achter hun “kraam” op straat meenden hem en zijn dochter te moeten bejegenen. Het werd Moshe teveel. Hij gooide het karretje met Jehovah’s Getuigen-lectuur om. Een uiting van pure frustratie, boosheid en onmacht. “Echt Wim, zo ben ik helemaal niet, maar ik kon het niet meer inhouden. Het gebeurde gewoon. Ik heb zo’n moeite met wat ons aangedaan is en wordt door de Jehovah’s Getuigen. Het doet mij zo zeer. Dit verdienen we niet. Ik ben bang dat ik er aan onder door ga.”

Waardevolle dingen voor op de website

We spreken elkaar twee keer in twee dagen. Hij vertelt waardevolle dingen, die ik graag op de website van de wachttorenkijker wil hebben. Om te waarschuwen voor de destructieve “sekte der Jehovah’s Getuigen”, want dat is het in de praktijk. Maar ook om anderen met dergelijke ervaringen bij de Jehovah’s Getuigen te helpen los te komen van het wachttorengenootschap met haar ridicule regels en wetten. En om te voorkomen dat mensen lid gaan worden en mogelijk (of waarschijnlijk) een zwaar leven moeten gaan leiden. Moshe wil meewerken. Hij beseft dat zijn ervaring als ex Jehovah Getuige anderen zou kunnen helpen. En dat niet alleen; het werkt therapeutisch als je de in zoveel jaren opgebouwde ellende van je af kunt schrijven. Had hij de tijd maar terug kunnen draaien.

Een muziekcarrière om zeep geholpen

Wil je alsjeblieft opschrijven wat er gebeurd is rondom jouw passie muziek? vraag ik Moshe. Dat raakt mij namelijk bijzonder, zeker als ik hoor dat hij geen instrument meer aanraakt. Hij vertelt mij dat hij op 6-jarige leeftijd al een klassiek stuk kon spelen. Muziek was zijn leven. Hij genoot ervan, wilde en kon er ook professioneel in verder. Optreden met gerenommeerde artiesten, hier en in het buitenland. Moshe deed er alles voor.

En dan… Ja, dan komt hij onder de invloed van Jehovah’s Getuigen te staan. Het wachttorengenootschap heeft hen geleerd dat alles wat boven het maaiveld uitsteekt afgekeurd moet worden. Talent of niet, passie of niet, maakt niet uit. Als het niet strookt met het kunnen bezoeken van álle vergaderingen en het wekelijks langs de deur gaan, dan moet iemand het maar laten. Van de ene dag op de ander, als het even kan. Zeker als er ook kans op “seksuele immoraliteit” is, omdat men zich in een vakgebied zou begeven waarvan de JG menen dat het risico hierop erg groot is. En zo werd de carrière van Moshe als muzikant vakkundig om zeep geholpen. Geen intense voldoening voor hem en zijn publiek. En dat om volstrekt onzinnige redenen. Triest, want hij kan het niet nog een keer overdoen.

Hoeveel Jehovah’s Getuigen is zoiets – in een of andere vorm – overkomen? Tel eens al die legitieme passies, die wreed de kop ingedrukt zijn? Hoeveel carrières in muziek, sport of wat dan ook zijn er om zeep geholpen, vanwege de instructies van een paar onbarmhartige figuren die de touwtjes in handen hebben? Ik weet het niet, maar Moshe is zeker niet de enige. Er zullen ongetwijfeld veel meer trieste verhalen zijn op dit gebied.

Moshe hoort het Evangelie van de Genade Gods

Ik schrik van wat ik allemaal hoor, hoewel ik in de afgelopen 24 jaar al veel trieste dingen gehoord en gelezen heb. Wat een intens verdriet wordt er toch veroorzaakt door mensen onder elkaar. Onvoorstelbaar… Kan ik iets doen voor Moshe, naast het bieden van een luisterend en begripvol oor? Menselijk gezien weinig. We wonen niet bij elkaar om de hoek. En dan nog is het maar heel beperkt wat ik als mens te bieden heb. Maar er is iets veel en veel beters dat ik hem kan aanbieden: het Evangelie van de Genade Gods, dat gestalte heeft gekregen in de Here Jezus Christus. Mijn Heiland en Verlosser kan Moshe helen van zijn wonden; voor altijd. God Zelf is alleen bij machte om hem onvergankelijk leven als Nieuwe Schepping te geven. Daar kan ik niet tegenop. En dus vertel ik hem hierover. Moshe, kom in je hart tot persoonlijk geloof in de Here Jezus Christus, hou ik hem voor. En als je dat al gedaan hebt, lééf dan dat Nieuwe Leven in en uit Zijn Genade. Richt je op Hem alleen. Geniet er van. Nu en voor altijd. Hij snapt het…

Zacht van gemoed

Wees zachtmoedig, zacht van gemoed, dat wil zeggen “zacht” van binnen, in je hart en denken, in je gemoed, vertel ik Moshe. Waarom? Alleen dan kan de Heer Zijn Woord in jouw hart leggen. En dat is nodig om als kind van God te kunnen opgroeien tot volwassen man in Christus. Het kan gewoon niet anders Moshe. Wie niet “zacht van gemoed” is, is hovaardig, hoogmoedig, weerstaat Gods Genade. Dan is het hart verhard, “vet”, volgens de Bijbel. God kan er niks in “planten”. Het is als van steen. Niet doorheen te komen. De profeet Jesaja (hfst. 6) moest tot het volk zeggen:

…: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.

Geen “vet hart”, maar zacht van gemoed zijn

Dat is de andere kant van het verhaal. Een “vet” hart, resulteert in “zware oren”, doofheid dus, in blindheid, onwetendheid en ongeloof, onge”hoor”zaamheid. Een volk of iemand met een vet hart draait niet om (bekeert zich niet) op de doodlopende weg. Zo iemand wordt niet genezen door God Zelf. Moshe begrijpt het volledig. Ook dat de beschrijving van een “vet hart” van toepassing is op het “volk” (de JG) dat zichzelf in de plaats van Israël heeft gezet. Dat liever zichzelf hoort, dan de Woorden Gods. “Ik wil zacht van gemoed zijn,” laat Moshe weten. Fijn! Dan stapt hij in de voetsporen van zijn in de Bijbel genoemde naamgenoot, want Moshe is Jiddisch voor Mozes. Numeri 12 : 3:

Doch de man Mozes was zeer zachtmoedig, meer dan alle mensen, die op den aardbodem waren.

Mozes geloofde God op Zijn Woord. Deze Moshe gelooft vanuit zijn zachtmoedig hart in de Here Jezus Christus als zijn Verlosser; als zijn Vader. Zo ervaar ik het in ieder geval.

Does Jesus Care – Hij zorgt voor mij

Bij het opschrijven van het bovenstaande moest ik aan het lied “Does Jesus Care” denken. Wij kennen het in onze muziekbundel als “Hij zorgt voor mij”, een prachtige vertaling door Johan Th. Bos. Bekijk de onderstaande video en zie hoe de Gaithers dit oppakken. Wat een geweldige wetenschap dat Jesus does care! Niet voor wie Hem niet nodig hebben; Hem niet willen kennen. Wel voor wie zich op Hem beroept voor genezing, zorg en meer. “I know that my Savior…, He cares”, wordt er gezongen. Amen!


Moshe Sassoon:

Ik zal trachten mijn verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Het ligt niet in mijn bedoeling om Jehovah’s Getuigen de les te lezen, te veroordelen of te benadelen. Ik heet Moshe Sassoon en ben geboren op 25 januari 1961 in Israël. Mijn verhaal als Jehovah Getuige is in feite begonnen in 1978. Mijn oom was Jehovah Getuige en hij woonde in Soest. Ik kon het goed met hem vinden. Hij was ook ouderling. Naar aanleiding van mijn gitaarspel wilde hij mij wekelijks zien. Ik studeerde toen klassiek en flamenco. Mijn oom was helemaal stapel op flamenco en ik speelde pure flamenco.

Handgemaakte Jose Ramirez gitaar

Uiteraard sprak mijn oom heel vaak over het geloof en waarom hij als Joodse man Jehovah’s Getuige werd. Hij adviseerde mij om studie bij de Jehovah’s Getuigen te nemen en zo is het eigenlijk gaan rollen. Mijn loopbaan als muzikant heb ik er zelfs voor opgeofferd. Ik kreeg aanbiedingen van de VARA, de VPRO en de KRO, maar ik koos voor de Jehovah’s Getuigen.

Ik kan jullie niet zeggen hoe verslagen ik nog steeds ben, dat mijn mooie handgemaakte Jose Ramirez gitaar, voor drugs werd verkocht. Mijn broer had een ernstig drugsprobleem. Wij hebben hem 35 jaar lang geholpen met geld, inwoning en zelfs werk. Twee keer werd hij gepakt in Zuid-Amerika vanwege het smokkelen van drugs. Ik spreek over heroïne en cocaïne. We besloten om al ons spaargeld te geven voor zijn vrijheid. De tragiek van mijn situatie is, dat ze mij hebben uitgesloten in 1986. Hij is momenteel hersteld als Jehovah Getuige. Mijn oudste broer is een ouderling en die twee zijn momenteel weer vrienden geworden. Ze groeten mij nog steeds niet.

Ik voelde me belazerd

Het is hoogste verdrietig en teleurstellend te moeten vaststellen hoe deze organisatie met mensen omgaan. Ik spreek uit ervaring en ondervind het zelf. Ik heb gruwelijke vormen van uitsluitingen meegemaakt, ook een zelfmoord van een meisje van 15 jaar heb ik meegemaakt. Natuurlijk kunnen Jehovah’s Getuigen lief en aardig zijn, maar hun liefde is wel voorwaardelijk. Het wachttorengenootschap kent geen onvoorwaardelijke liefde.

Vóór mijn studie als Jehovah Getuige beschouwde ik de kunst als het hoogste doel van de mens. Later beschouwde ik de leer van het wachttorengenootschap als mijn hoogste doel. Ik was heel ernstig gehersenspoeld. Kon kritiek tegen het besturend lichaam niet verdragen. In de loop der jaren heb ik veel geobserveerd. Het is hoogst onbegrijpelijk om te moeten vaststellen dat ik totaal geen kennis had van hun organisatie. Ik voelde me belazerd. Ik was ten einde raad en zelfs kwaad, toen ik mij ging verdiepen in Russell en Rutherford. Het is gewoon schokkend hoe weinig Jehovah’s Getuigen weten over hun eigen organisatie. Ik was ook zó onwetend.

Raymond Franz had gelijk

Heel veel Jehovah’s Getuigen kennen Raymond Franz niet eens. Hij was een lid van het “besturend lichaam”. In de jaren ’70 begon hij te twijfelen over een aantal doctrines van het wachttorengenootschap. Hij was niet te spreken over hun autoritaire en dwingende optreden. Ik wist niet wie Johannes Greber was. Johannes Greber was namelijk een satanist en zijn vrouw was een medium. Hun Nieuwe Wereldvertaling was beïnvloed door Johannes Greber. Als we alles op een rijtje zetten, dan moeten we Raymond Franz gelijk geven. Kijk maar naar hun vele niet uitgekomen profetieën, naar hun vele seksschandalen, hun walgelijke cartoons en hun hersenspoeling, hun onredelijke uitsluitingregels, hun besturend lichaam, dat boven Christus staat, het misbruiken van de naam van God, het schandaal van Beth Sarim en Rutherford die zelfs sympathie had voor Hitler (zie Jehovah’s Getuigen in het derde rijk; verklaring van feiten 25 juni 1933) en ga zo maar door.

Ja, ik was woedend en ik voelde me bedrogen. Waarom werden al die dingen voor mij verzwegen? Deze nuchtere constatering is gebaseerd op feiten. Ik heb mij wel eens afgevraagd, wat de reden is dat Jehovah’s Getuigen zich niet in deze dingen verdiepen? Waarom ze vertrouwen op een paar mensen van het besturend lichaam? Ik kan jullie niet zeggen hoe verslagen ik mij momenteel voel. Deze ervaring op deze website wordt opgedragen aan alle Jehovah’s getuigen die naar de waarheid snakken. Per slot van rekening is het wachttorengenootschap een occulte organisatie. Vier profetieën over de eindtijd hebben ze verkeerd voorspeld: 1914, 1925, 1941 en 1975. In Deuteronomium 18 : 20 staat:

Als een profeet spreekt in de naam des Heren en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de Here niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken. Gij zult voor hem niet vrezen.

Ik liet mij inpakken door een stel ouderlingen

Op internet zijn ontelbare films te zien over ex Jehovah’s getuigen die alles zijn kwijtgeraakt door 1975. Ware wijsheid is in feite een liefhebbend hart. Wijsheid zal een mens behoeden voor verkeerde beslissingen. Ik had op jonge leeftijd totaal geen wijsheid. Ik liet mij inpakken door een stel ouderlingen. Het valt niet mee om een korte beschrijving te vinden wat mij is aangedaan. Nu ik deze ervaring aan het opschrijven ben, blijft één vraag mij achtervolgen: Hoe is het mogelijk, dat mijn 54 operaties en mijn PTSD minder pijnlijk zijn, dan die 14 jaren als Jehovah’s Getuige?

De wijze hoe met mij is omgegaan is werkelijk schokkend. Kijk, het zit zo, kritiek tegen het besturend lichaam, is verboden. Laatst keek ik naar een film op internet van een jonge man van 27 jaar. Hij kreeg twee jaar lang studie. Deze jongeman stelde slechts drie vragen. Zijn eerste vraag ging over Anthony Morris van het besturend lichaam. Hij begreep niet waarom hij voor 850 dollar whisky kocht op een zondag ochtend. Zijn tweede vraag ging over Samuel Herd, die een Rolex had gekocht van ruim 20.000 dollar. Zijn derde punt ging over Raymond Franz. Hij had namelijk zijn boek gelezen en hij begreep niet waarom dat boek niet gelezen mag worden. Welnu, geloof het of niet, maar zijn studie werd gestaakt.

“Het koninkrijk dat niet kwam”

Ik kan alle Jehovah’s Getuigen aanraden het boek van Joseph Wilting te lezen. De titel luidt: “Het koninkrijk dat niet kwam”. Deze vriendelijke man was 40 jaar lang een Getuige. Hij was ook een ouderling. Hij studeerde psychologie, psychiatrie en pedagogie. Deze lieve man had de opleiding om veel Jehovah’s Getuigen te helpen. Het is een feit dat velen ernstige psychische problemen hebben. Natuurlijk zullen vrijwel alle Jehovah’s Getuigen dit ontkennen.

Mijn leven is door deze organisatie helemaal geruïneerd. Het ligt, nogmaals, niet in mijn bedoeling om met modder te gooien. We moeten echter bedenken, dat deze organisatie met hun Bijbelstudies de mensen niet de waarheid vertellen. Hun Nieuwe Wereldvertaling is gewoon slecht. Ik ben hier het slachtoffer van geweest. Was naïef en goedgelovig. En ik heb duizendmaal bemerkt hoe gevaarlijk aangepaste en gehersenspoelde mensen kunnen zijn. Als ex Jehovah Getuige heb ik genoeg meegemaakt. Daarom wil ik alle mensen waarschuwen voor deze liefdeloze organisatie. Mijn fout was, dat ik alles geloofde zonder onderzoek te doen.

“De inquisitie van het wachttorengenootschap”

Mijn doel is om zoveel mogelijk mensen te behoeden voor zo’n fout. Uit pure wanhoop heb ik besloten hier een boek over te schrijven. De titel luidt: “De inquisitie van het wachttorengenootschap”. Dat schrijven is mijn uitlaatklep. Vooral om het hoofd te bieden aan wat ons zo ontzettend diep raakt. We hebben mijn broer 35 jaar lang geholpen via klinieken, geld en werk en zelfs uit twee vreselijke gevangenissen bevrijd. En nu.., ja nu worden wij door deze Jehovah Getuige, door eigen familie, uitgekotst. De gemeente is trots op hem. Hij woont dankzij ons in Vogelenzang. Hij kreeg een prachtige woning.

Mijn vrouw en dochter hebben deze gruwelijke ervaring niet verdiend!


Ex Jehovah Getuige Moshe Sassoon vertelt

Ex Jehovah Getuige Moshe Sassoon

10 Reacties

  1. Maurice Broekarts 01/09/2019
    • Moshe Sassoon 03/09/2019
      • Maurice Broekarts 05/09/2019
  2. Frits van Pelt 26/08/2019
    • Moshe Sassoon 30/08/2019
  3. Marvin de Ruiter 23/08/2019
    • Moshe Sassoon 30/08/2019
    • Mirjam 04/09/2019
  4. Mars de Voogd 19/08/2019
    • Moshe Sassoon 30/08/2019

Geef een reactie

Translate »